Musikskapare

Även om mr Hubbard aldrig räknade sig själv som professionell musiker i egentlig mening är hans insatser på musikens område allt annat än obetydliga. Efter att mr Hubbard som balladsångare på 1930-talet hade framträtt i ett radioprogram, som senare skulle övertas av Arthur Godfrey (berömd amerikansk radiopersonlighet), fortsatte han att komponera och framträda resten av sitt liv.

På 1970-talet organiserade och repeterade han med flera grupper som uppträdde, och arrangerade även musik för dem. I hans arbeten om musik finner man ett antal viktiga observationer, som t.ex. hans analyser av countrymusik, flamenco, traditionell orientalisk musik och t.o.m. rockmusik (om vilken han korrekt påpekade att den höll på att bli alltmer primitiv). Värda att nämnas bland hans egna kompositioner från den perioden är hans innovativa blandning av modern jazz, reggae och calypso, liksom hans moderna bruk av traditionella spanska och österländska former. Högst förnyande är också hans beskrivning av vad han kallade ”lagarna om klangproportioner”. Dessa visar att man genom att använda instrument av liknande slag, men med aningen annorlunda klangfärg, kan lösa det gamla, besvärliga problemet med ljudneutralisering, dvs. då ljudet av ett instrument ”utplånar” ett annat, oavsett volym. Många fackmän har föreslagit olika botemedel, men mr Hubbard var faktiskt först med att både ta isär problemet i dess beståndsdelar och fastställa dess lösning. Den slutliga inverkan som hans innovativa insatser på musikens område hade är mycket imponerande. En samtida kritiker skrev att L. Ron Hubbard löser ”ett problem som musiker i stil med Buddy Rich och till och med Woody Herman har gått bet på. Nämligen att i ett storband fokusera energin hos en combo – en bedrift som kan liknas vid tämjandet av atomens energi.”

L. Ron Hubbards nästa musikaliska bidrag var både fantasirikt och unikt: ett soundtrack till hans bästsäljande roman Battlefield Earth. Detta var det första album som till fullo utnyttjade de möjligheter som Fairlights datoriserade musikinstrument erbjöd, och det gavs den träffande beskrivningen Space Jazz. Framför allt använde han Fairlight för att ”sampla” naturliga ljud och presenterade sedan dessa ljud via tangentbordet som toner. Space Jazz blev en ”väv” av gevärsskott, klingande flaskor och liknande ting som är relevant för berättelsen – men allt invävt i slagverk och rytm. Detta album innehåller 13 kompositioner av L. Ron Hubbard, inspirerade av olika gestalter och viktiga händelser i hans roman. Bland de artister som framför musiken märks de världsberömda jazzmusikerna Chick Corea och Stanley Clarke, liksom den lika legendariske Nicky Hopkins, tidigare pianist för Rolling Stones.

Soundtracket till mr Hubbards nästa roman, Mission Earth, är ett album med hårdrock, ett passande val med tanke på romanseriens satiriska ton. Den framförande artisten är den ständigt innovativa Edgar Winter och ”Cry Out”, albumets singel, antogs senare av miljöaktivister som en marschsång mot okontrollerad miljöförstöring. Men albumet är särskilt ihågkommet tack vare L. Ron Hubbards då helt unika användning av ”motrytmer” – som är en andra rytm bakom trummorna och typiskt vid en lägre tonhöjd. Sålunda: ”Denna motrytm pulserar på exakt samma sätt som den övriga takten.”  Resultatet, som Winter själv påpekade, blev: ”… vi började sakta inse att vi höll på att skapa ett helt nytt sound, med en fullständig symfonisk bakgrund, till en pulserande rockensemble.”

L. Ron Hubbards sista album, The Road to Freedom, avspeglar hans ofta upprepade visdomsord ”musiken är sannerligen det universella språket”. I det här fallet utnyttjar han det för att kommunicera några av de grundläggande sanningarna inom Scientology och musiken kan därför ses som religiös musik i Scientologys stil. Återigen medverkar Scientologists från underhållningsindustrin på albumet. The Road to Freedom avslutas vidare med ett framträdande av mr Hubbard själv, där han sjunger en sista sång med den passande titeln ”Thank You for Listening”. 

För fullständig information om mr Hubbards musikaliska arv, se volymen Musikskapare: Kompositör och artist i L. Ron Hubbard-serien.

L. Ron Hubbards musikrum med hela hans samling av musikinstrument, bland annat orglar, synthesizers och en mängd exotiska föremål han samlat på sig under en livstid av resande över hela världen